Børnehuset Skt. Jørgen logo

Profil:

Værdier

Børnehuset Sankt Jørgens værdi grundlag tager udgangspunkt i anerkendende relationer. det betyder bl.a. at børnene i Sankt Jørgen har krav på at blive set og værdsat, som dem de er. det betyder også at vi sætter ord på børnenes følelser, samtidig med vi forsøger at guide børnene med en relevant tilbagemelding på de ønsker og behov de udviser.
Børnene har ligeledes krav på tryghed og nærværende voksne. Andre kodeord for vores samvær med børnene er: Styrkelse af den enkeltes selvværd. At øge børnenes selvhjulpenhed. At indgå i ligeværdige relationer; både børn og voksne imellem men også børnene imellem. At lære børnene at udvise respekt for egne og andres grænser og for vores fælles ting.

Vores kerneopgave er at fremme børnenes trivsel, udvikling, dannelse og læring.

Aktiviteter: Vi har fælles temadage på tværs af huset i forbindelse med vores pædagogiske temaer. Vi har temaer, der løber over 6-7 uger.

Fastelavn
Børnene møder udklædte hjemmefra og vi slår katten af tønden i aldersopdelte grupper på tværs af stuerne.

Bedsteforældredag
En dag i foråret holder vi bedsteforældredag hvor vi sørger for kaffe/ the og bål. Bedsteforældre medbringer en plante til haven eller blomsterkasserne. Vi vil meget gerne have spiselige planter som jordbær, tomater eller lign. I vuggestue afdelingen foregår arrangementet om formiddagen og i børnehave afdelingen inviteres til hygge om eftermiddagen .

Sommerfest
Finder sted en fredag i juni, inden vi alle går på ferie. Festen foregår fra sidst på eftermiddagen. Der er forskellige boder og opgaver eller anden underholdning som børnene forbereder og optræder med. Efterfølgende spiser vi på stuerne med stor buffet fra alle familier.

Sankt Hans I Sankt Jørgen:
Vi tænder stort bål på vores bålplads, ser heksen brænde – og spiser god heksemad. Her tænkes på ”orme”, ”muselorte” og andre delikatesser!

Juletræet tændes i slutningen af november. Vi har et over 5 meter højt juletræ på legepladsen De 2 ældste barn i Sankt Jørgen tænder, mens vi andre tæller ned! Jul er gran og gaver, historier og juleudstillinger. Måneden er ofte hektisk for børn. Derfor forsøger vi at bevare roen – ikke stresse. Børnene laver julegaver, men det er selvfølgelig en overraskelse.

Julefest
Vi holder julefest en eftermiddag – forældre og børn mødes på stuerne og spiser hjemmebagte luciabrød og småkager.  Vi slutter dagen med at samles i gården, de ældste børn går Lucia, vi danser om juletræet – måske sammen med julemanden og får et honning hjerte med hjem.

Forældrekaffe:
Afholdes på de enkelte stuer. Her vil der være et kaffebord, når I afhenter jeres barn. Måske har I taget noget lækker frugt med eller bagt boller. Vi håber I finder tid til at prioritere dette, også for at hygge med andre forældre.

Forældremøde:
Vi afholder forældremøde om foråret, det kan foregå på stuerne andre gange er det fælles for hele huset med en oplægsholder udefra.
I efteråret holder vi forældremøde på stuerne og her er der valg til forældrebestyrelsen.

Årshjul over aktiviteter i Sankt Jørgen.

Shape Created with Sketch.